čtvrtek 8. ledna 2009

Obyčejná slušnost

Dnes ráno mě potěšila obyčejná slušnost, která se mezi lidmi ještě stále dá najít. V naší zapadlé vísce je autobusová stanice, ze které každou půlhodinu odjíždí autobus. Tato zastávka je konečná, protože Dál už Praha nevede :-) Autobus má výstupní, manipulační i nástupní zastávku v jednom místě, takže autobus přijede, vysype lidi a zústane stát na místě dokud opět neotevře a nenabere lidi na cestu zpět do města.
Někdy ráno tímto autobusem jezdím i já a už jsem se tu setkal s různými řidiči. V mrazu okolo -7 stupnu řidič sedí v teple autobusu a je na nich, zda toto privilegium dají i lidem, kteří jsou nuceni čekat venku, než se otevřou dveře. Většinou se tak nestane. Právě dnes jsem se však přece jen potkal se slušným řidičem, který, ačkoliv nemusel, otevřel mi dveře autobusu a dokonce mě pozval dál, ať venku nemrznu. Potěšilo mě, že slušnost mezi námi ještě nevymřela i když má na kahánku.
Jak v jedné knize napsal Stephen King: "Znám pár dobrých jedninců, ale obecně se mi společnost jako celek hnusí!" Rozumím jeho slovům, když se kolem sebe rozhlížím. Ze všeho na Vás dýchá sobectví, egoismus a snaha urvat si pro sebe ten největší kus. Zvlášť tehdy jsou vidět jednotlivci, kteří se podle zaběhnutého vzoru nechovají.
Děkuji tímto řidiči a přeju mu, aby ve své slušnosti setrval i přes obecný nesouhlas společnosti, která na slušnost jaksi pozapomíná a obaluje se zákony, které mají slušnost nahradit.

2 komentáře:

  1. Řekl bych, že tohle už je něco trochu víc než jen obyčejná slušnost.
    Obyčejná slušnost by byla spíš tohle:
    Mrzneš na zastávce, na které stojí zavřený autobus, zaklepeš na řidiče a slušně se ho zeptáš, jestli by tě nepustil dovnitř, abys nemusel venku mrznout, a řidič ti slušně odpoví: "Nezlobte se, ale dokud nebude čas odjezdu, tak vás do autobusu nepustím." :)

    OdpovědětVymazat
  2. Vidím to i já jako obyčejnou slušnost vyplývající z povahy každého jednotlivého člověka nebo jinak - všechno je v lidech. Tak jak dokáže/nedokáže řidič autobusu maličkost - pozvat dál do čekajícího vozu mrznoucího cestujícího, tak například může/nemusí vrátit někdo nalezenou peněženku i s penězi nebo může/nemusí poskytnout pomoc člověku v ohrožení třeba i života a další a další možné příklady. Schválně uvádím až takto závažné skutečnosti, protože na nich se pozná kvalita jednotlivce. Já sama jsem v minulém týdnu zaznamenala podobnou lidskou solidaritu na nástupišti vlaku v Kolovratech. Lidé dobíhali již čekající vlak a v dost velkém odstupu od nich se doslova z posledních sil pohybovala starší paní evidentně se snažící "doběhnout" taky čekající vlak. A k mé velké radosti vlak respektive strojvedoucí počkal. Šlo asi jen desítky vteřin za posledními doběhnuvšími, vlak to pak jistě s jízdním řádem srovnal, ale jiný strojvedoucí by dost možná zabouchl dveře a odjel. Tak i Vám neznámý pane strojvedoucí DÍKY!

    OdpovědětVymazat