středa 26. listopadu 2008

Nový hardware

Už delší dobu uvažuji o koupi nového externího pevného disku. Chtěl bych tu proto otevřít diskuzi na téma poplatky k ceně.
Jedna věc je cena samotná (už tak docela vysoká za pár magnetických kotoučků), druhá věc je daň... To vše jsem ale schopen pochopit. Dokonce jsem schopen pochopit i recyklační poplatek. Naše zákony chytře počítají s tím, že jednoho krásného dne, kdy venku bude svítít sluníčko a bzučet včely na květech, se v disku ozve mnohem méně libý zvuk a pak už bude jen ticho.. A data na něm uložená poputují spolu s tímto diskem někam, kde je za 70 haléřů zničí. Rozumějte 60 haléřů bez DPH, protože i poplatky podléhají DPH. Tohle chápu už méně...
Co však nechápu vůbec je druhý poplatek - Autorský poplatek, který u 1024 GB disku tvoří celých 260 Kč bez DPH a 310 Kč s DPH. A já se ptám, k čemu jsou tyto peníze využity, když 70 halířů je využito na to, že jednou ten disk někdo vezme palicí po obalu... Komu jde těchto 310 korun? A pokud by to bylo spravedlivé, opravňuje to můj disk k tomu, mít ve svých útrobách libovolná data, která se magickým autorským poplatkem stávají rázem legálními? A co když budu na tento disk ukládat pouze svou práci, kterou jsem sám napsal, kde se můžu přihlásit o nějaké finanční příspěvky? A co když budu svůj disk chtít někomu prodat? A bude mi poplatek 310 korun vrácen při recyklaci výrobku?
Prosím, kdo mi poradí? Těším se na komentáře.

1 komentář:

  1. Je to nespravedlivé a sprosté. Na druhou stranu máš ještě pořád možnost volby, zda zaplatíš a nebo ne. Stačí přesvědčit sám sebe, že tento druh zboží nepotřebuješ, a nekupovat je.
    U jiných daní je to těžší. Proč by měly být použity tvoje daně na podporu církví, politických stran, výzbroj armády, výživu nepřizpůsobivých spoluobčanů apod. Nenaděláš nic. Leda se stát sockou a nechat se živit státem a tedy vlastně neplatit žádné daně.
    Ale chápu, že když má někdo děti, tak je těžké začít kariéru bezdomovce. Ono když má člověk děti, tak je asi těžké se i jenom přesvědčit, že nepotřebuješ ten nový hardware. Děti jsou náročné. Znám to a to přitom žádné nemám:)

    OdpovědětVymazat